printlogo


کد خبر: 196116تاریخ: 1397/5/7 00:00
دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» تأکید کرد
اصلاح نظام آموزش با حذف تنوع مدارس

گروه اجتماعی: دبیرکل آموزش ‌وپرورش گفت: با تدوین سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش یکی از موضوع‌‌‌هایی که مورد اتفاق نظر تمام کارشناسان قرار گرفت نامطلوب بودن وضع موجود نظام آموزشی است. مهدی نویدادهم در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: باید به سمت نظام آموزشی برویم که خروجی‌‌‌‌اش برای ۵ سال و ۱۰ سال و ۵۰ سال آینده اثرگذار باشد. با این تفاسیر باید برخی شرایط کنونی تغییر کند و می‌دانیم که در مقابل تغییرات مقاومت‌‌‌هایی انجام خواهد شد. نویدادهم افزود: یکی از شرایطی که باید تغییر کند از میان برداشتن تنوع مدارس است. در گذشته به دلایلی بچه‌ها را در مدارس گوناگون جدا کردیم به همین دلیل در شرایط حال به این استراتژی نقد جدی وارد است و این راهکار غلطی است.
راهکار اصلاح نظام آموزشی
وی با بیان اینکه برای اصلاح این روش غلط و کم کردن تنوع مدارس راهکار‌‌های گوناگونی پیش رو است، گفت: در گام اول حذف آزمون‌‌های زائد که به رقابت دانش‌آموزان با هم دامن می‌زند می‌تواند زمینه حذف تنوع را فراهم آورد. طبق پژوهش‌‌های انجام شده چنین آزمون‌‌‌هایی نشاط و شادابی را از دانش‌آموزان می‌گیرد و علاوه بر این اضطراب و تشویش رقابت به آنها وارد می‌کند. با این تعاریف شعار «مدرسه خانه دوم بچه» تحقق‌پذیر نخواهد بود و دانش‌آموز از این فضا لذت زندگی نخواهد برد. دبیر کل آموزش‌وپرورش اظهار داشت: راهکار دیگر حذف مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان از مقطع متوسطه اول است تا دانش‌آموزان در یک فضای آرام رشد طبیعی داشته باشند. این الگویی است که در بسیاری از کشورهای دنیا در حال اجراست و متاسفانه به این الگوبرداری صحیح ما نقدهایی وارد می‌کنند. اما آنچه مهم است شورای عالی آموزش‌وپرورش تصمیم به این اقدام گرفت و باوجود سر و صدای برخی رسانه‌ها، کارشناسان و صاحب‌نظران آموزشی از این حرکت آموزش‌وپرورش دفاع کردند.
سرنوشت مدارس تیزهوشان
نویدادهم در پاسخ به این پرسش که سال آینده وضعیت مدارس تیزهوشان و سمپاد چگونه خواهد بود، تصریح کرد: در سال آینده تحصیلی پایه هفتم تیزهوشان را خواهیم داشت و تلاش خواهد شد آزمون ورودی به پایه‌‌های هفتم و هشتم تیزهوشان یک آزمون 4 گزینه‌ای تستی که مدنظر مافیای آزمون‌‌های خاص و کلاس‌‌های خاص است نداشته باشیم. همچنین مدارس سمپاد را خواهیم داشت و تنها روش گزینش دانش‌آموزان تغییر خواهد کرد که به جای آزمون‌‌های مداد کاغذی و تستی و هوشی به سمت شناخت استعدادها و سنجش تیزهوشی و توان خلاقیت آنها پیش خواهیم رفت.


Page Generated in 0/0042 sec