printlogo


کد خبر: 147996تاریخ: 1394/8/9 00:00
در «چگونه ‌دیدن کربلا»

استاد اصغر طاهرزاده: در این نکته هیچ شکی نیست که کربلا تابلوی کاملی از زندگی دینی است تا انسان در هیچ شرایط و موانعی از سیر به سوی خدا باز نماند و از همه سخت‌تر شرایط و موانعی است که امویان در مقابل مسلمانان قرار دادند که عملاً در آن شرایط از اسلام جز قالبی باقی نمی‌ماند و تمام ارزش‌های الهی در ذیل ارزش‌های جاهلیت به حجاب می‌رفت و سبّ حضرت علی(ع) که نمونه‌ کاملی از یک انسان معنوی بود، حکایتی است از روح کلی حاکمیت امویان که بناست به اسم اسلام بر مسلمانان حکومت کنند. در نظر بگیرید اگر حکومت حزب اموی ادامه می‌یافت و نقشه‌های معاویه به ‌بار می‌نشست، از اسلام چه چیزی باقی می‌ماند؟ با بررسی شواهد تاریخی می‌توان جایگاه امویان را در تاریخ اسلام بررسی کرد و به نتیجه رفتار آنها رسید و روشن کرد نهضت کربلا متوجه دفع خطر امویان از اسلام بود تا جهان اسلام را - اعم از شیعه و سنی- از فتنه‌ آن حزب آزاد کند. با چنین توجهی به نهضت، حضرت امام حسین(ع) روح و رویه‌ای را کالبدشکافی کرد که همواره اسلام حقیقی را نشانه می‌رود و خواسته یا ناخواسته زمینه‌ ضدارزش ‌شدن ارزش‌های حقیقی را پدید می‌آورد. در تحلیل واقعه کربلا 2  نکته مهم است. موضوع اول آنکه علاوه بر بررسی زمینه‌هایی که منجر به شهادت امام حسین(ع) شد به این نکته باید پرداخته شود که «باید چگونه آن زمینه‌ها را ارزیابی کرد تا امروز جامعه‌ اسلامی گرفتار همان تفکراتی نشود که به اسم توسعه‌ غربی زمینه‌ساز ضدارزش‌‌ شدن ارزش‌ها می‌شود»، و اینکه آن تفکر چه خصوصیاتی دارد و چگونه باید از آن فاصله گرفت. موضوع دوم، توجه به روش حضرت سیدالشهدا(ع) است که حضرت چگونه توانستند جهان اسلام را از نقشه‌ عظیم سرکرده امویان یعنی معاویه رهایی بخشند و راز این رهایی را چگونه باید جست‌وجو کرد؛ رازی که اصحاب حضرت متوجه آن شدند و به زیبایی تمام حضرت را یاری کردند، اما نه برای شهید شدن، بلکه برای تحقق زیباترین شهادت:
1- مسلّم «هرکس به هر مقامی رسید از کربلا رسید». اما آنچه بیش از همه مهم است چگونه‌ دیدن کربلا است. اگر کربلا وطن عشق است و نوید جاودانگی و آموزشکده‌ نهراسیدن از مرگ؛ در «چگونه‌ دیدن کربلا» یک نگاه دیگر را نیز باید از یاد نبرد و آن؛ «چه شد که کار به قتل سلطان عشق یعنی حسین(ع) کشیده شد؟»
2- در «چگونه‌ دیدن کربلا»؛ یک وقت به حسین(ع) می‌نگریم که چگونه دل‌ها را تا اوج اُنس با خدا جلو می‌برد و در دریای اشک شوق وصل غرق می‌کند و یک وقت به یزیدیان می‌نگریم که چگونه حزب اموی خواست اسلام را از حقیقت بیندازد و به نظاره‌ غم‌های اهل‌البیت(ع) می‌نشینیم که چه خون‌ دل‌ها خوردند.
3- در «چگونه‌ دیدن کربلا»؛ یک وقت راه انسان را به سوی کعبه‌ مقصود، در راه حسین(ع) می‌نگریم و یک وقت باید راه انحراف از اسلام را در خون ریخته‌ سیدالشهدا(ع) ریشه‌یابی کنیم تا کربلا را با 2 چشم «جمال» و «جلال» دیده باشیم.
4- در «چگونه ‌دیدن کربلا»- هرچند ناخواسته- لحظه‌ای باید چشم از حسین(ع) برداشت و به لشکری چشم دوخت که سراسر ظلمات‌ است و سعی کرد جایگاه تاریخی آن لشکر را ریشه‌یابی و روح و روان آنان را کالبدشکافی کرد تا معلوم شود از کجا شروع کرده‌اند که هم‌اکنون در جبهه‌ مقابله با حسین(ع) قرار دارند.
5- در «چگونه‌ دیدن کربلا»؛ باید به لبخندهای حسین در قتلگاه نیز چشم دوخت که چه خطر بزرگی را از سر اسلام عزیز به‌ در برده است که اینچنین در خون خود قهقهه می‌زند و صدای شکر خود را از این پیروزی به آسمان بلند کرده است.
6- در «چگونه‌ دیدن کربلا»؛ اگر بصیرت فهم فاجعه‌ امویان شناخته نشود که چه نقشه‌ها در سر داشتند، هرگز به فهم کربلای حسین(ع) نخواهیم رسید و در آن صورت به هیچ‌جا نرسیده‌ایم.
7- در «چگونه ‌دیدن کربلا»؛ می‌توان فهمید چگونه در بازار عشق و شهادت می‌شود «خود» را بدهید و اسلام از دست‌رفته را بازستانید و به معجزه‌ عشق ایمان بیاورید که در مسیر عشق، هرگز راه ادامه‌ اسلام به بن‌بست نمی‌رسد، هر چند حزب پیچیده‌ اموی مسیر آن را سد کند و لذا شناختن حیله‌های عظیم امویان ما را متوجه نقش عظیم حسین(ع) می‌نماید که راه حسین(ع) چگونه راهی است، راهی که هرگز امویان آن را نمی‌بینند و از آن سر درنمی‌آورند.
8- در «چگونه‌ دیدن کربلا»؛ اگر جایگاه مناجات‌های شب ‌عاشورا درست دیده نشود، هرگز کربلا دیده نشده است و هرگز راز نشاط و امیدواری حسین(ع) در بعد از ظهر عاشورا فهمیده نخواهد شد و از حادثه کربلا که باید تا ابد جان ما را گرم نگه دارد، محروم می‌شویم.
9- در «چگونه ‌دیدن کربلا»؛ وقتی برای تو محبوب‌ترین انسان‌ها، اصحاب کربلا خواهند بود که بفهمی چه می‌فهمیدند که اینچنین مرگی را انتخاب کردند، و پروانه‌وار در کنار مولای‌شان پرپر شدند تا در شهادت مولای‌شان او را کمک کرده باشند و نه در حفظ‌کردن و ماندن آن حضرت. آیا عجیب‌تر از این می‌شود که یاران امام، امام را در تحقق بهترین شهادت یاری کنند؟ چه رازی در ماندگاری اسلام در این نوع مردن یافتند؟
اینها تنها چند سوال از هزاران سوالی است که در چگونه دیدن کربلا و چه نتیجه‌ای گرفتن از آن موثر است و چشم حقیقت‌بین و حقیقت‌یاب باید بدان توجه کند.


Page Generated in 0/0031 sec