printlogo


کد خبر: 144579تاریخ: 1394/6/9 00:00
یکه‌زارع آب پاکی را روی دست مردم ریخت
نمی‌توانیم خودروی ارزان تولید کنیم

مدیرعامل ایران خودرو تاکید می‌کند که کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع»، ریشه مردمی نداشته و به‌اصطلاح خودجوش نیست و برخی منافعی پشت آن دارند. هاشم یکه‌زارع که با مجله تجارت فردا گفت‌وگو کرده، اعتقاد دارد کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» دوامی ندارد، هرچند بخشی از اعضا و حامیانش را مردم عادی تشکیل داده و ایران‌خودرو خود را بدهکار آنها می‌داند. وی در این‌باره گفت: به نظرم این کمپین پدیده‌ای گذراست و دوامی ندارد. البته مردم حق دارند بابت مسائلی مانند کیفیت و خدمات پس از فروش و... از خودروسازان ناراضی باشند، اما من بعید می‌دانم تشکیل این کمپین خودجوش باشد. قطعا این کمپین به جریان یا گروهی وابستگی دارد و من نمی‌توانم قبول کنم که خودجوش است. مدیرعامل ایران‌خودرو افزود: الان هم شرایط به شکلی است که مردم در انتظار ورود خودروهای باکیفیت و کاهش قیمت‌ها هستند و چون خودرو را سیاسی کرده‌اند، برخی می‌خواهند از راه دامن‌زدن به این مسائل (کاهش قیمت و ورود خودروهای جدید) سبب افزایش توقع از دولت شوند. این کمپین مثل یک معجون می‌ماند که همه چیز در آن است. هر چه هست، متاسفانه برخی در کشور راه‌ورسم اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را در پیش گرفته‌اند. اوباما در زمان تحریم‌ها دست روی چند صنعت مهم گذاشت، از جمله خودروسازی؛ الان برخی با دامن‌زدن به رکود بازار خودرو، می‌خواهند صنعت خودرو را در داخل تحریم کنند. یکه‌زارع افزود: ما یک بنگاه تولیدی هستیم، بنابراین همواره به میزان نیاز و تقاضای بازار، خودرو تولید و عرضه می‌کنیم. الان هم اگر تقاضا کم شود، عرضه را پایین می‌آوریم و به عکس اگر تقاضا رشد کند، تیراژ را بالا خواهیم برد. البته مطمئن باشید کار به آنجا نخواهد رسید که چنین کمپین‌هایی بخواهند به تولید آسیب برسانند و خودروسازی کشور را تعطیل کنند. وی درباره خبری مبنی بر وجود 80 هزار خودرو در انبار یکی از خودروسازان گفت: خودروهای ما از زمانی که خط تولید را ترک می‌کنند تا زمانی که به دست مشتری می‌رسند، یک پروسه 16 روزه را طی می‌کنند. در این 16 روز، تست‌های نهایی روی خودرو انجام و کارهای مربوط به تسویه حساب مشتریان و شماره‌گذاری و بیمه انجام و سپس تحویل مالکان‌شان خواهند شد. البته قبلا این پروسه 3 ماه طول می‌کشید، اما حالا به 16 روز رسیده است. در حال حاضر ماندگاری خودرو در انبارهای ما 3 روز بیش از قبل شده است. ما روزی 2300 دستگاه خودرو تولید می‌کنیم و الان با توجه به شرایط به وجود آمده، بین 6000 تا 7000 دستگاه به موجودی انبارمان اضافه شده است. به عبارت بهتر، در حال حاضر 7 - 6 هزار خودرو بیش از گذشته در انبارهای شرکت وجود دارد، بنابراین آن 80 هزار دستگاهی که گفتید، به ایران‌خودرو مربوط نیست. وی افزود: من قبلا هم گفته‌ام که پروسه ورود خودروسازان خارجی به ایران زمان‌بر است؛ از طرفی، این تصور که قرار است خودروهای باکیفیت و در عین حال ارزان، روانه کشور شوند نیز درست نیست. از طرفی، اگر منظور از خودروی ارزان، محصولات شرکت‌هایی مانند فولکس واگن، فیات و... است، نه، نباید منتظر بود. من فکر می‌کنم اگر قرار باشد شرکتی مانند فولکس به ایران بیاید، حداقل قیمت محصولاتش بین 70 تا 80 میلیون تومان خواهد بود.
یکه‌زارع در پایان گفت: قیمت خودرو متاثر از فاکتورهای زیادی است؛ اگر همین فردا یک خودروساز خارجی به ایران بیاید و کارش را شروع کند، در بهترین حالت 3 تا 4 سال داخلی‌سازی قطعات خودروهایش طول خواهد کشید؛ حالا اگر فرض کنیم در این مدت هیچ یک از فاکتورهای اثرگذار بر قیمت خودرو روند افزایشی نداشته و ثابت بمانند، ارزان‌ترین خودروی خارجی که می‌توانیم بسازیم زیر 28 میلیون قیمت نخواهد داشت. در کل من بعید می‌دانم بتوانیم خودرویی اروپایی را با قیمتی زیر 30 میلیون تومان روانه بازار کشور کنیم. قرار است یک محصول ارزان‌قیمت از رنو به نام کوئید را سال آینده به ایران بیاوریم که آن هم بعید است قیمتی زیر
30 میلیون تومان داشته باشد. مطمئن باشید خودروهای اروپایی با قیمت نازل به ایران نخواهند آمد. با این حال ما قرار است 3 محصول از سوزوکی ژاپن را در ایران تولید کنیم که فکر می‌کنم یکی از آنها به نام سلریو با قیمتی زیر 30 میلیون تومان عرضه شود.


Page Generated in 0/0040 sec