|
چگونه حذف نام فجر از جشنواره بینالمللی فیلم ایران کلید خورد؟
طاعون غربگرایی در بدنه سینما!
حذف «فجر» در ادامه پروژه بلندمدتی است که از سال قبل آغاز شده و از این به بعد تکمیل آن را باید در بخش محتوایی جستوجو کنیم. در روزهای اخیر ابلاغ حکم مدیر جدید بخش بینالملل فیلم که همیشه عنوان گرانقدر و مقدس فجر بر آن آذین یافته بود، نگاههای تعجببرانگیز اهالی رسانه و فعالان عرصه فرهنگی نظام را در بر داشت و حال در حوالی هفته دولت و در میان دستاوردهای مختلفی که از آن یاد میشود(!) لازم است به این چشمانداز سازمان سینمایی وزارت ارشاد تاملی شود، چرا که این مساله چنان اهمیتی داشته که نیاز به ارائه پرداختی کامل و بررسی نظریات مختلف صاحبنظران دلسوز فرهنگ و هنر را خواهد داشت. مسالهای که موجب واکنشهای بسیاری در این چند روز شده است که از جمله آنها نامه سرگشادهای است که ابوالقاسم طالبی با نگاهی دلسوزانه و دردی متعهدانه به رئیسجمهور نگاشته است. اما سوال این جاست که آیا تنها دلیل حذف عنوان «فجر» از این جشنواره قدیمی به دلیل ارتقای سطح کیفی جشنواره بوده است یا نگاههایی دیگر را میتوان از این دریچه به کنکاش گرفت؟ پاسخ ضمنی به این سوال در ابتدای حکم صادره از سوی ایوبی به دبیر جشنواره بینالملل ایران روشن میشود، آنجا که هیچ اشارهای به نام فجر نشده است؛ «هنرمند ارجمند،جناب آقای سیدرضا میرکریمی؛ به موجب این حکم به سمت «دبیرجشنواره بینالمللی فیلم ایران» منصوب میشوید.» و این آغاز و پایان نگاهی بود که از سال گذشته با جداسازی بخش بینالملل از بخش ملی فیلم فجر کلید خورده و حتی به آنجا رسیده بود که طبق گفته حجتالاسلام نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قرار بوده برای دوری از فضای رسانهای مرکز، این بخش از جشنواره در جزیره کیش برگزار شود. پیش از این حجتالله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در گفتوگویی با روزنامه آمریکایی «والاستریت ژورنال» از ورود سینمای ایران به فاز جدید پساتوافق! گفته بود: «اگر قبل از این سینمای ایران میتوانست از پنجره وارد دنیا شود با توجه شرایط فعلی میتوان از در اصلی وارد شد. ما تمام فیلمسازان را به کار کردن تشویق میکنیم. بویژه کسانی که در زمان دولت قبلی کار نکردند». در ادامه که خبرنگار آمریکایی درباره «بهمن قبادی» از ایوبی میپرسد، همراه با دعوت رئیس از فیلمسازی میشود که با فیلم «فصل کرگدن»اش، آرمانهای انقلاب اسلامی را زیر سوال برده بود. نگاه همراه با تدبیر و امید ایوبی در پاسخ به این خبرنگار، تعجبی بسبار باقی میگذارد، آنجا که میگوید: «در برای همه هنرمندان ایرانی باز است و من میدانم بهمن قبادی مشکلی نخواهد داشت اگر به ایران بیایید و در ایران فیلم بسازد.» و در ادامه این نگاه، سازمان سینمایی به حکم جداسازی فجر از جشنواره فیلم ایران میرسد که آن را هم میتوان در راستای سیاستهای پساتحریم مدیران سینمایی دولت دانست! در این میان، همسویی رسانههایی که بر نگاه تعهدگرایانه آنها باید علامت سوالی بزرگ را جا داد، گویای بخشی از ابعاد گسترده این کار است. به گزارش فارس، در هفته اخیر در یکی از روزنامههای زنجیرهای یادداشتی با عنوان «آیا نام ایران کمتر از فجر محترم است؟» خودنمایی کرد. یادداشتی حمایتی بر جداسازی بخشهای ملی و بینالمللی این جشنواره و توجیهی ناصواب بر حذف نام فجر! البته احتمالا نویسنده مطلب که در روزهای برگزاری جشنواره با دوستانش طرف قرارداد معاونت سینمایی بوده، وضعیت جشنواره بینالمللی سال گذشته را به خاطر مشغلههای کاری فراوان در خاطر نداشته باشد، مثلا خبرنگارانی که حتی یکبار هم رغبت نکرده بودند در محل اکران فیلمهای بینالمللی حضور پیدا کنند یا شاید فراموش کردهاند بینظمیهای جشنواره مثلا بینالمللی! چنان رو به فزونی گذاشته بود که صدای کارگردان آذربایجانی فیلم «نبات» بهخاطر مشکلات اکران فیلمش در سالن تقریبا خالی را درآورده بود که در همان ایام نیز رسانهای شد. اگر در سالهای قبل، برگزاری توأمان جشنواره توفیق چندانی نداشت، ارسال به دوستان
گزارش «هندوستان تایمز» از اکران قابل توجه فیلم«محمدرسولالله(ص)»
با اکران فیلم «محمدرسولالله(ص)» در سطح دنیا خبرگزاریهای مختلف عکسالعملهای مثبتی نشان دادند. ایآر رحمان، موزیسین برنده 2 جایزه اسکار و سازنده موسیقی فیلم جدید مجید مجیدی «محمدرسولالله(ص)» در صفحه توئیتر خود لینک مطلب هندوستان تایمز درباره پرخرجترین فیلم تاریخ سینمای ایران را منتشر کرده است. این وبسایت که یکی از بزرگترین خبرگزاریهای انگلیسیزبان شبهقاره است در ابتدا به اکران داخلی فیلم پرداخته و آن را در جلب نظر مخاطبان موفق دانسته است. در مطلب این وبسایت به حضور ویژه ایآر رحمان هم اشاره شده و کار او مثبت ارزیابی شده است. ایآر رحمان، سازنده موسیقی متن فیلم «محمدرسولالله(ص)» فردی شناختهشده در عالم هنری بوده و اسکار سال 2009 را با فیلم «میلیونر زاغهنشین» تصاحب کرده است. وی در سنین جوانی از آیین هندوئیسم به دین اسلام گروید و نام خود را به «الله راخارحمان» تغییر داد و صاحب آثار ارزندهای چون «127 ساعت» در عالم موسیقی فیلم است. در گزارش مفصل خبرگزاری «هندوستان تایمز» اشاره به استقبال قابل توجه و گسترده مخاطبان ایران از روز اول اکران فیلم «محمدرسولالله(ص)» شده و تصریح شده است: «در روز اول سانس ساعت ١١ صبح پردیس سینمایی کورش هم با استقبال خوبی مواجه شد بهطوری که دوسوم سالن پر شد. اما استقبال هرچه روز به پایان خودش نزدیکتر شد، بیشتر هم شد، طوری که تمام سانسهای عصر پر بودند و مسؤولان سینما مجبور شدند 2 سانس اضافهتر برای بعد از نیمهشب هم بگذارند. یکی از کارکنان این سینما گفته بود: این یک فیلم طولانی است که در ابتدا بهنظر خستهکننده میآید، اما آنقدر جذاب هست که مخاطب را با خودش همراه کند». سپس هندوستان تایمز به فیلم «الرساله» ساخته مصطفی عقاد هم اشاره میکند و میگوید 40 سال بعد از آن با بودجهای 20 برابر فیلمهای معمولی ایران، ساخته مجید مجیدی دومین اثر مهمی است که درباره پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم ساخته شده است. در این مطلب به موضوع نشان دادن شمایل پیامبر هم اشاره شده و اینکه فعلا اهلتسنن حتی با وجود اینکه چهره پیامبر نشان داده نمیشود، ساخته مجیدی را با دیده تردید مینگرند اما شیعیان در این زمینه با آرامش بیشتری برخورد کردهاند و آن را مورد استقبال قرار دادهاند. در دنباله این گزارش به افتتاحیه جشنواره فیلم مونترال میرسیم و اینکه تیم سازنده در حال حاضر در کشور کانادا است و با وجودی که هنوز یک هفته هم از اکران فیلم جدید مجید مجیدی نمیگذرد اما مخاطبانی که تا این لحظه فیلم را دیدهاند، در وبسایت آیامدیبی نمره 7/8 را به ارسال به دوستان
اخبار
برنامه تلویزیونی مؤثری که مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت ارسال به دوستان
رویدادها
افزایش سانسهای فیلم «محمد رسولالله(ص)» در جشنواره مونترال ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|