printlogo


کد خبر: 198523تاریخ: 1397/6/21 00:00
دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با «وطن امروز» پشت پرده گرانی خودرو را تشریح کرد
تقاضای کاذب، خودروسازان طلبکار و بی‌تدبیری مدیران

اسدالله خسروی: کارشناسان اعتقاد دارند خودروهای داخلی بی‌کیفیت هستند اما برای همین خودروی بی‌کیفیت بازارسیاهی ایجاد شده و خریداران مجبورند پول هنگفتی برای خودروهایی با ضریب کیفی پایین بپردازند. به گزارش «وطن امروز»، 40 میلیون تومانی شدن پراید و 90 میلیون تومانی شدن تندر 90 و هجوم بی‌سابقه برای ثبت‌نام پراید و محصولات با ضریب کیفی نه‌چندان بالای سایپا نشان داد اوضاع در بازار خودرو مشوش شده است به طوری که دیگر کسی به فکر کیفیت نیست و همگان قیمت را مساله می‌دانند. خودروسازان گرانی ارز و نبود قطعه‌ را علت کاهش تولید می‌دانند و توپ را در زمین قطعه‌سازان می‌اندازند اما قطعه‌سازان معتقدند عدم مدیریت صحیح و نبود تدبیر در تولید خودرو، بازار خودرو را آشفته کرده است. ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره علت گران شدن خودرو، ناتوانی در تولید و عرضه آن و همچنین عقب‌ماندگی این صنعت متناسب با پیشرفت جهانی گفت: افزایش قیمت خودرو ناشی از کاهش ارزش پول ملی در پی افزایش نرخ ارز است و اینکه چرا خودروسازان در تولید انبوه خودرو ناتوانند به مسائلی چون نبود سرمایه در گردش، تحریم‌ها و کمبود قطعات بازمی‌گردد. وی با بیان اینکه عقب‌ماندگی صنعت خودروسازی و عدم کیفیت لازم محصولات، ناشی از بی‌تدبیری‌ها و بی‌توجهی‌های مدیران به جذب سرمایه‌گذاران خارجی و ورود تکنولوژی مدرن به این صنعت است، افزود: مردم نباید تاوان بی‌تدبیری مسؤولان در عدم توسعه صنعت خودروسازی را بدهند و خودروی بی‌کیفیت را با قیمت بالا بخرند. این کارشناس خودرو تصریح کرد: هر چند شرایط کنونی خودروسازان متفاوت است و خودروسازان با بحران کمبود نقدینگی، مواد اولیه و... مواجهند اما انتقاد از عدم سطح کیفی خودرو و افزایش قیمت آن در شرایطی که محدودیت‌ها وجود ندارد و آرامش حاکم است، منطقی است.قربانی درباره علت افزایش تقاضا برای خودرو گفت: اگرچه خودروسازان با مشکل کمبود قطعه و... روبه‌رو هستند اما علت اصلی افزایش میزان تقاضای خودرو تبدیل ریال به کالای ارزشی برای حفظ ارزش پول است و بخش عمده‌ای از این تقاضا کاذب و غیرواقعی است. وی در پاسخ به اینکه آیا با ورود منابع از محل پیش‌فروش خودرو به حساب خودروسازان مشکل بدهی کلان آنها به قطعه‌سازان تا حدی برطرف شده است،‌ گفت: مشکل پرداخت بدهی‌ها هنوز حل نشده است، چرا که خود خودروسازان نیز برای تامین قطعات مورد نیاز و مواد اولیه مجبور به واردات هستند. دبیر انجمن قطعه‌سازان گفت: اگر در صنعت خودروسازی کشور سرمایه‌گذاری می‌شد و سرمایه‌گذاران خارجی با تکنولوژی و ماشین‌آلات مدرن در سنوات گذشته به کشور می‌آمدند، نه‌تنها تحریم‌ها در این بخش به این شدت نبود،‌ بلکه به جای هدررفت منابع ملی برای تامین قطعات، صادرات کالاهای نهایی انجام می‌شد. وی به عدم اجرای دقیق چشم‌انداز برنامه استراتژیک صنعت خودروسازی 1404 کشور اشاره کرد و گفت: قرار بر این بود در افق چشم‌انداز 1404 سالانه 3 میلیون خودرو در کشور تولید و یک میلیون و 500 هزار دستگاه آن صادر شود اما بی‌توجهی مدیران و مسؤولان در این صنعت موجب شد نه‌تنها این اهداف محقق نشود بلکه صنعت خودروسازی با فناوری 20 یا 30 سال گذشته ادامه حیات دهد.قربانی با بیان اینکه طی چند سال اخیر صنعت خودروسازی هنوز نتوانسته یک پلتفرم ملی در تولید خودرو داشته باشد، گفت: مدیران خودروساز به هیچ عنوان پاسخگوی عقب‌ماندگی صنعت خودرو نیستند و فرصت‌ها همچنان از دست می‌رود. دبیر انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به اینکه چرا مردم باید بالاجبار خودرویی را سوار شوند که کیفیت لازم و استانداردهای جهانی را ندارد و قیمت آن نیز بالاست، گفت: مردم حق دارند به افزایش قیمت خودرو به موجب نبود استانداردهای لازم و سطح کیفی اعتراض کنند، ‌چرا که صنعت خودروسازی 50 سال است فعالیت می‌کند اما برخلاف رشد جهانی این صنعت در دنیا در نقطه ابتدایی قرار دارد. مدیران خودروساز باید پاسخگوی نیاز مردم در تولید خودروی کیفی با قیمت مناسب باشند.
وی با بیان اینکه مدیران صنعت خودروی کشور به جای پاسخگویی منطقی به مردم درباره تولید خودروی بی‌کیفیت و گران، حتی طلبکار هم هستند،‌گفت: دولتی بودن صنعت خودروسازی و انحصاری بودن آن در کنار بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری‌های مشترک خارجی در این صنعت موجب شده صنعت خودروسازی به جای پیشرفت، مسیر عقبگرد را در پیش گیرد. وی به افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر صنعت خودروسازی اشاره کرد و گفت: وقتی نرخ ارز 3 برابر شده است نباید انتظار داشت خودرو با قیمت قبل تولید و به بازار عرضه شود، بنابراین بی‌تدبیری‌ها در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی باعث شده قیمت خودرو افزایش یابد.


Page Generated in 0/0023 sec