printlogo


کد خبر: 198005تاریخ: 1397/6/13 00:00
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» مطرح کردند
نرخ واقعی خودرو حتی کمتر از قیمت‌های سابق است
اعلام3 شرط شورای رقابت برای پیش‌فروش خودرو

اسدالله خسروی: قیمت پراید در سکوت مسؤولان هفته گذشته به بیش از 40 میلیون تومان در بازار رسید، چنین افزایش قیمتی که انواع خودروهای داخلی را در برگرفته ناشی از عدم عرضه این کالا توسط خودروسازان بود اما قول خودروسازان در عرضه انبوه خودرو به بازار موجب شد تا قیمت این کالا در بازار به نسبت گرانی‌های اخیر تا حدودی کاهش یابد. خیلی از کارشناسان معتقدند خودروهای ساخت داخل با توجه به عدم برخورداری آنها از همه استانداردهای لازم و سطح کیفی نامناسب، همچنین به‌کارگیری قطعات آن که عمدتا در داخل تولید می‌شود نباید افزایش قیمت آنچنانی داشته باشد، چرا که هر گونه افزایش قیمتی باید متناسب با افزایش سطح کیفی تولید و ایجاد آپشن‌های جدید و مدرن انجام شود. رضا انصاری، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»  درباره افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو در بازار، گفت: از آنجایی که  بیشتر قطعات خودرو در داخل تولید می‌شود و محصولات 2 خودروساز کشور همچنان به روال معمول بدون افزایش سطح کیفی در حال تولید است، بنابراین هرگونه افزایش غیرمنطقی قیمت آن هم در این شرایط سخت اقتصادی توجیهی ندارد. وی با بیان اینکه دسترسی قشر متوسط جامعه به خودرو با قیمت مناسب باید رضایتبخش باشد، گفت: رقمی که خودروسازان برای خودروهایی که قرار است به بازار عرضه شود تعیین کرده‌اند غیرمنطقی است. انصاری با تاکید بر اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس بارها به خودروسازان دستور داده است هرگونه افزایش قیمت خودرو باید توجیه‌کننده و منطقی باشد، افزود: بحث تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان نیز در راستای بررسی و آگاهی از هزینه‌های تولید و کنترل قیمت‌هاست. محمد عزیزی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، درباره بسترسازی خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو که از قبل با ممانعت از عرضه این کالا به بازار انجام شده است، گفت: خودرو‌های داخلی با توجه به عدم کیفیت و استاندارد‌های لازم نباید افزایش قیمت آنچنانی داشته باشند. وی افزود: اعتقاد من این است که قیمت خودروهای داخلی قبل از گرانی‌های اخیر نیز بالا بوده است اما خودروسازان می‌خواهند به بهانه افزایش هزینه‌های تولید و مازاد نیرو، افزایش قیمت را به مردم تحمیل کنند. این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: هرگونه افزایش بی‌منطق قیمت خودرو ظلم به مردم است و این فرآیند باید از سوی شورای رقابت یا با مصوبه قانونی مجلس انجام شود.
شروط فروش خودرو اعلام شد
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه بازار خودروی ایران در انحصار 2 شرکت خودروسازی است، ۳ شرط فروش خودرو در مرحله جدید را اعلام کرد و گفت:‌ خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند که در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد. رضا شیوا، رئیس شورای رقابت درباره قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: در جلسه شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد. وی افزود:‌ دستورالعمل بازار و قیمت خودرو هر سال در خرداد تهیه می‌شود اما با توجه به اتفاقات چند هفته گذشته، قیمت مواد اولیه بالا رفته و نرخ ارز نیز تغییر کرده است که خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند، بنابراین در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد. وی درباره حاشیه بازار خودرو تصریح کرد: 2 خودروساز براساس دستورالعمل قیمت‌گذاری‌ها را انجام می‌دهند و گرانفروشی و احتکار بحث دیگری است که باید نظارت شود. شیوا اظهار کرد: تقاضاهای کاذب، مشکلات در بازار خودرو را افزایش داده است؛ بر اساس دستورالعمل شورای رقابت هر بازاری که انحصارگر باشد باید دستوری با او برخورد کرد. ما 2 شرکت خودروساز داریم که 88 درصد تولید خودروی کشور را در دست دارند که این انحصار است. رئیس شورای رقابت گفت: قیمت تمام‌شده برای قطعه‌ساز نباید بر دوش مصرف‌کننده اعمال شود، بنابراین باید قیمت‌ها سقف داشته باشد و بهره‌وری به نفع مصرف‌کننده باشد. شیوا با بیان اینکه حاشیه بازار فعلی خودرو کاذب و استفاده از حاشیه بازار فعلی برای قیمت‌گذاری و فروش خودرو کار اشتباهی است، افزود: پیشنهاد شورای رقابت برای فروش خودرو به این شرح است که فروش خودرو بر اساس شرایط انجام شود؛ ابتدا به هر کس فقط یک خودرو و بر اساس شماره ملی فروخته شود، همچنین سن خریدار بالای 18 سال باشد و در نهایت خریدار خودرو تا یک‌سال حق فروش خودرو را نداشته باشد.


Page Generated in 0/0032 sec