printlogo


کد خبر: 197740تاریخ: 1397/6/7 00:00
اخبار

وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد
اجرای طرح «کنترل کیفیت مدارس» از مهر
وزیر آموزش‌وپرورش ضمن بیان اینکه طرح سامانه‌های مربوط به کنترل و تضمین کیفیت مدارس طراحی شده و از اول مهرماه اجرا می‌شود، گفت: امروز با جرات می‌توانم بگویم توانسته‌ایم این گفتمان را در جامعه ایجاد کنیم که تاکید بر محفوظات و تکیه بر مهارت‌های دانشی صرف، توقع مطلوبی از آموزش‌وپرورش نیست. به گزارش ایسنا، سیدمحمد بطحائی در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک‌ساله وزارت آموزش‌وپرورش که در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد، گفت: در  یک سال پیش تاکید کردیم سند تحول باید از 2 مسیر تحول در محتوا و کیفیت برنامه‌ها و تحول در مدیریت بگذرد. اتفاقاتی باید در آموزش‌وپرورش حاصل شود تا خروجی‌های آن بتواند توقعات و انتظارات جامعه را برطرف کند. وی تصریح کرد: تلاش‌های خوبی در یک ‌سال گذشته انجام شد. حذف آزمون‌ها از مهم‌ترین اقدامات در راستای تحول محتوا بود. بطحائی افزود: حذف کتب کمک آموزشی بویژه در دوره ابتدایی که زحمات برنامه‌ریزان درسی را به فنا داده است نیز انجام شد. کتب کمکی که امروز ترویج پیدا کرده باید از مدارس ابتدایی خارج شود. وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه از مهرماه برنامه‌های جدیدی را ناظر بر تحول در محتوا آغاز می‌کنیم، اظهار داشت: مسیر دوم تحول در مدیریت و اصلاح روش اداره آموزش‌وپرورش است. در این راه بر مدرسه‌محوری تمرکز داریم. وی با بیان اینکه  طرح سامانه‌‌های مربوط به کنترل و تضمین کیفیت مدارس طراحی شده و از اول مهرماه اجرا می‌شود، گفت: تفویض اختیار نیز اگر انجام نشود بسیاری از برنامه‌‌های تحولی اجرا نمی‌شود. غول بروکراسی اجازه تفویض اختیار را نمی‌دهد.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش:
نیازی به استخدام حق‌التدریسی‌ها نداریم
دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: نمایندگان مجلس اصرار به استخدام حق‌التدریسی‌ها و مربیان پیش‌دبستانی دارند اما ما بارها اعلام کردیم به این گروه نیاز نداریم؛ ما به دبیر فیزیک و شیمی دبیرستان نیاز داریم، در حالی که اینها معلم دوره ابتدایی می‌شوند. مهدی نویدادهم با بیان اینکه ما موافق تعطیلات زمستانی مدارس هستیم به شرط آنکه اجازه تغییر زمان شروع سال تحصیلی را داشته باشیم، افزود: اگر مجلس قانونش را تغییر دهد و ما بتوانیم تاریخ شروع مدارس را به شهریور بیاوریم، می‌توانیم تعطیلات زمستانی هم داشته باشیم که مزایایی هم دارد. به گزارش ایسنا، وی همچنین درباره مصوبه حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد گفت: افراد متخصصی به میدان آمدند و تلاش کردند از این طرح دفاع کنند و محیط مدارس را آرامبخش و دور از استرس کنند. این مصوبه تاثیر خود را بر نوع نگاه به کلاس درس و مدرسه گذاشته است.  حرف اصلی این مصوبه، مدارس سمپاد نبود، بلکه به آنجا کشیده شد و جهت‌گیری اصلی حذف آزمون‌های زائد بود. اصلی‌ترین آزمونی که امیدواریم بتوانیم حذف آن را عملیاتی کنیم کنکور است. سال‌هاست فریاد می‌زنیم کنکور مخل فعالیت‌های آموزشی و پرورشی است. وی افزود: نمایندگان طبق مصوبه اخیر اصرار به استخدام حق‌التدریسی‌ها و مربیان پیش‌دبستانی دارند اما ما بارها اعلام کردیم به این گروه نیاز نداریم، ما به دبیر فیزیک و شیمی دبیرستان نیاز داریم، در حالی که اینها معلم دوره ابتدایی می‌شوند. ما به معلمانی در مناطق دور نیاز داریم، در حالی که بخشی از آنها ساکن تهران هستند.

مخالفت‌های اجتماعی برای کاهش تنوع مدارس
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: حرکت‌هایی را برای کاهش تنوع مدارس انجام دادیم  اما مخالفت‌های اجتماعی مانع می‌شوند. علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه عدالت آموزشی در 2 بعد قابل تعریف است، اظهار داشت: در بعد کمی، میزان دسترسی به آموزش را یک بعد عدالت محسوب می‌کنند؛ هر چند حضور در مدرسه خودش نوعی کیفیت را در زندگی یادگیرنده ایجاد می‌کند. از سوی دیگر کیفیت تربیت و آموزش‌های دریافتی نیز خودش یک بعد عدالت است. زرافشان در ادامه افزود: در ژاپن تا پایان دوره عمومی یک نوع مدرسه دولتی وجود دارد و در دبیرستان مدارس متنوع می‌شود. حرکت‌هایی برای کاهش تنوع مدارس شروع کردیم ولی مخالفت‌های اجتماعی و قوانین مانع می‌شوند که تا پایان دوره آموزش عمومی یک نوع آموزش‌وپرورش و مدرسه داشته باشیم.


Page Generated in 0/0037 sec