printlogo


کد خبر: 197694تاریخ: 1397/6/6 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از آخرین وضعیت نابسامان قیمت کالاها و بی‌تدبیری مداوم دولت در بازارهای مختلف
گرانی‌ها و نگرانی‌ها
پراید 40 شد، بازار از کنترل خارج شد

گروه اقتصادی: بازار خودرو در روزهایی که وزارت صنعت منفعلانه‌ترین دوران خود را می‌گذراند، از کنترل خارج شده و دلالان قیمت‌های دل‌بخواهی برای خودرو تعیین می‌کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، وزارت صنعت مدتی پیش اعلام کرد موافق آزادسازی قیمت خودرو است و عملا برای گرانی خودرو چراغ سبز نشان داد. بازار خودرو قیمت‌های لحظه‌ای را تجربه می‌کند به طوری که قیمت پراید از 35 میلیون تومان اوایل هفته به کانال 40 میلیون تومان رسید.
حتی برخی خبرگزاری‌ها قیمت پراید را بیش از 40 میلیون تومان اعلام کرده و نوشته‌اند: بازار امروز خودرو نسبت به روز گذشته باز هم شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی است، سرعت این افزایش‌ها به حدی است که فعالان خودرو این بازار را با سکه و ارز مقایسه کرده و هر لحظه با شوک جدید قیمتی روبه‌رو هستند. در حال حاضر پراید 111 با رشد 3 میلیون تومانی با قیمت 41 میلیون تومان فروخته می‌شود. پژو 405 GLX با افزایش 3 میلیون تومانی با قیمت 59 میلیون تومان و پژو207 اتوماتیک با افزایش 2 میلیون تومانی با قیمت111 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. همچنین سمند LX با کاهش یک میلیون تومانی با قیمت 59 میلیون تومان، ساندرو اتوماتیک با افزایش 5 میلیون تومانی با قیمت 112 میلیون تومان و استپ‌وی اتوماتیک با افزایش 4 میلیون تومانی با قیمت 121 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.
ناتوانی وزارت صنعت محرز است
محمد عزیزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علت افزایش قیمت افسارگسیخته خودرو با وجود خودروهای داخل انبار که با دلار 3800 تومان پارسال ساخته شده‌اند، گفت: در یک کلمه می‌توان مهم‌ترین عامل به ‌وجود آمدن شرایط فعلی بازار خودرو را ناتوانی مدیران وزارت صنایع در کنترل بازار بیان کرد. وی با انتقاد از رویه مسؤولان وزارت صنعت در برخورد با وضعیت فعلی قیمت‌های خودرو و عدم پاسخگویی در شرایط فعلی گفت: شخص وزیر باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره ادعای خودروی ملی گفت: اگر صددرصد خودروهایی همچون سمند تولید داخل است، با افزایش و کاهش قیمت دلار نباید بازار خودرو متلاطم شود، پس می‌توان نتیجه گرفت که همه خودروهای داخلی مونتاژ هستند، بنابراین جای سؤال دارد چگونه بعد از سالیان سال و تولید خودروهای یکسان نتوانسته‌اند این خودروهای مونتاژ را نیز از تلاطم بازار محافظت کنند. عزیزی با بیان اینکه به‌رغم اینکه عمده تلاطم‌های اخیر بازار مسکن ضعف و ناتوانی مدیریت در شرکت‌های خودروساز است، گفت: بخشی از گرانی‌ها نیز به‌جهت موج توهمی است و مردم می‌خواهند به‌وسیله خودرو درآمدشان را تبدیل به سرمایه کنند. وی درباره نقش مجلس در مقابله با این آشفته‌بازار گفت: ورود مجلس برای سؤال و استیضاح زمانبر است اما دستگاه‌های نظارتی دیگر به‌ صورت موازی می‌توانند دخالت کنند و هرچه سریع‌تر باید به بازار خودرو ورود کنند تا بازار به شرایط تعادلی برسد.
قطعه‌سازان داخلی در چین چه می‌کنند؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به واردات بیشمار قطعات خودرو به کشور، گفت: قطعه‌سازان داخلی یک شرکت تولیدی نیز در کشور چین راه‌اندازی کرده‌اند و سفارشات را در آنجا تولید می‌کنند. به گزارش تسنیم، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه با رادیو با اشاره به واردات بیشمار قطعات خودرو به کشور، گفت: قطعه‌سازان داخلی یک شرکت تولیدی نیز در کشور چین راه‌اندازی کرده‌اند و سفارشات را در آنجا تولید می‌کنند. عبدالرضا مصری گفت: «در صنعت خودرو به زیرساختی وابسته هستیم که متعلق به ما نیست، لذا نمی‌توان به خودکفایی مورد نظر در حوزه تیراژ و کیفیت دست یافت».  وی افزود: «اگر در صنعت خودرو مستقل عمل می‌کردیم، عوامل موثر در قیمت، کیفیت، نظارت و توزیع به دست داخل می‌بود و می‌توانستیم اهرم‌های مورد نظر را کاهش، ارتقا یا جابه‌جا کنیم». مصری اضافه کرد: «بالغ بر 90 درصد ظرفیت ریلی کشور از نظر حمل بار مبتنی بر واردات قطعات خودرو است. ما نسبت به خودروی داخلی تعصب نشان می‌دهیم ولی همین قطعه‌سازان داخلی یک شرکت تولیدی نیز در کشور چین راه‌اندازی کرده‌اند و سفارشات را در آنجا تولید می‌کنند». این نماینده مجلس اظهار کرد: «حتی مدیران خودروسازی اعتقاد دارند این ساختار، خروجی مورد انتظار را نخواهد داشت و وقتی تصمیم گرفته شود صنعت خودروسازی صددرصد دولتی و یک نظام مثل وزارت صمت پاسخگو باشد یا اینکه کار کلا در دست بخش خصوصی باشد وضعیت قابل حل خواهد بود». مصری گفت: «یک مدیر دولتی اگر برای طراحی یک خودرو با یک شرکت خارجی قرارداد ببندد، باید صددرصد محرمانه پیش رود، بنابراین باید سفارش یک پلت‌فرم جدید را بدهد و 200 میلیارد تومان هزینه کند! اما هیچ مدیری جرأت بستن چنین قراردادی را ندارد و بلافاصله در مطبوعات، مجلس و دولت مورد خطاب قرار می‌گیرد». وی در عین حال گفت: «بخش خصوصی این هزینه‌های ریسک را تقبل می‌کند اما ممکن است ورشکسته شود. در بسیاری کشورها یک صنعت خودروسازی وجود دارد اما بسیار موفق هم هستند».
قوه قضائیه به مافیای خودرو هم ورود کند
رئیس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه صنعت خودرو، پردرآمد و پرسود است، گفت: بنابراین برخی مسؤولان دست‌اندرکار تولید و قطعه‌سازی خودرو از هرگونه شفاف‌سازی جلوگیری می‌کنند. محمدحسن شجاعی‌فرد با بیان اینکه با مردم شفاف نبودیم، تاکید کرد: باید شفاف‌سازی کنیم. وی اضافه کرد: قوه قضائیه باید همانند ارز و سکه به گرانی بازار خودرو ورود و با مافیای خودرو مقابله کند. شجاعی‌فرد گفت: بسته‌های کمکی و حمایتی دولت باید در جهت کمک به سبد خرید خانواده باشد نه اینکه به صورت بی‌جا به تولیدکننده‌های خودرو کمک کنیم، زیرا در این 30 سال این کمک‌ها نتیجه خوبی را در بر نداشته است.

استیضاح شریعتمداری و آخوندی  استارت خورد
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از تدوین طرح استیضاح وزارت صنعت و راه از سوی نمایندگان خبر داد. حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم از جمع‌آوری امضا از سوی نمایندگان برای طرح استیضاح 2 وزیر دولت دوازدهم خبر داد و گفت: نمایندگان طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی و محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت را تدوین کرده و در حال جمع‌آوری امضا برای این طرح‌ها هستند. وی ادامه داد: تاکنون طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی از سوی 40 نماینده امضا شده است و طرح استیضاح وزیر صنعت نیز از سوی نمایندگان در حال امضا شدن است. نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور صدای مردم و نمایندگان را برای تغییر در تیم اقتصادی دولت نشنید و نمایندگان خود دست به کار شدند، افزود: آقای رئیس‌جمهور پیش از آمدن خود به مجلس برای پاسخ به سوال نمایندگان تاکنون 2 وزیر را قربانی کرده است.


Page Generated in 0/0037 sec